|
|

2010-01-19, 15:20
|
Reg.datum: aug 2008
Rykte: 0
|
Resa ensam?
Jag gillar att resa, men har en sambo som inte gör det av olika skäl (bla sjukdom). Dessutom har alla mina vänner skaffat barn, vilket gör att de inte är så sugna på att resa för tillfället. Iallafall inte med mig. Blir mest familjegrejer för dem.
Men jag vill inte stanna hemma! Vill inte sitta och vara bitter om x antal år för att jag satt och väntade på att min omgivning ska få tummarna ur. Men hur är det att resa själv? Jag skulle mycket väl bara kunna tänka mig att ta en veckas charter. Mest för att få riktig sol och värme. Och är lite sugen på det, det där med att åka själv. Är väl inte direkt ute efter att träffa andra människor (eller att hitta någon okänd att resa med), men är samtidigt lite orolig för att jag ska bli låst vid hotellet och inte våga göra nåt. Eller att jag kommer känna mig ensammast i världen och ångra mig (ångra att jag lagt ut pengar på nåt som inte blev bra). Är inte den mest utåtriktade personen heller..
Men är det någon här som har tips att ge? Vad ska jag tänka på?
Nån som har tips på bra resmål för att resa-ensam-gröngöling?
|
|
|

2010-02-17, 21:20
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Eftersom du är i ett fast förhållande bör du inte vara borta för länge. Weekendresor är ju inget problem, speciellt i dagsläget där det finns gott om billiga flygresor inom Europa. Det finns äventyr i vartenda hörn av kontinenten, så det är bara att hoppa på nästa flyg och utforska!
Jag har en flickvän som inte heller är speciellt resglad, men det hindrar inte mig, inte! Dessutom blir hon alltid glad när jag har med mig souvenirer
|
|
|

2010-03-05, 11:46
|
Reg.datum: mar 2010
Rykte: 3
|
Nu är detta kanske inte aktuellt längre men iaf.
Frågan du bör ställa dig är.
1.Kan du lämna sambon hemma utan att sakna honom/henne
2.Är sambon ok med detta
Är svaret ja på dessa 2 så borde det inte vara nått problem med hur länge du är borta eller var men en öde ö kanske inte är det mest optimala själv
|
|
|

2010-05-17, 07:37
|
Reg.datum: maj 2010
|
Jag vet exakt hur du kanner dig, men det ar valdigt kul att resa ensam. Nu kanske du inte kommer gora en sadan resa som jag gor (har varit i Australien och nu Nya Zeelan), men det ar nog liknande var man an aker. Det enda jag kanner med att resa sjalv ar man kanske ska tanka lite extra pa var da alla resmal inte ar ultimata for ensam resenarer. Om du kanner dig osaker tycker jag iden med en weekendresa ar toppen. Ak till en av europas storstader och utforska, da ar det ingen risk att du stannar inne pa hotellet. I stader finns det alltid massa att gora och kan vara ratt skont att gora sjalv da man gar dit man sjalv vill och inga diskussioner.
Hoppas du kommer ivag, du kommer inte angra dig
|
|
|

2010-08-07, 08:11
|
|
|
Resa ensam
Hejsan!
Jag har rest ensam ett par gånger,jag ville bara ha sol o bad.
Jag tog retresor till Kreta,som är väldigt lätt att vara ensam på¨.
Bussen är lätt att ta,och att äta ute är inga problem.
Jag sola bada,läste o drack gott vin.
Var ensam hela veckan,det var underbart.
Lycka till o ta för dig..
Carina
|
|
|

2010-09-17, 02:37
|
Reg.datum: sep 2010
|
Jag vet exakt hur du kanner dig, men det ar valdigt kul att resa ensam. Nu kanske du inte kommer gora en sadan resa som jag gor (har varit i Australien och nu Nya Zeelan), men det ar nog liknande var man an aker. Det enda jag kanner med att resa sjalv ar man kanske ska tanka lite extra pa var da alla resmal inte ar ultimata for ensam resenarer. Om du kanner dig osaker tycker jag iden med en weekendresa ar toppen. Ak till en av europas storstader och utforska, da ar det ingen risk att du stannar inne pa hotellet. I stader finns det alltid massa att gora och kan vara ratt skont att gora sjalv da man gar dit man sjalv vill och inga diskussioner.Men jag vill inte stanna hemma! Vill inte sitta och vara bitter om x antal år för att jag satt och väntade på att min omgivning ska få tummarna ur. Men hur är det att resa själv? Jag skulle mycket väl bara kunna tänka mig att ta en veckas charter. Mest för att få riktig sol och värme. Och är lite sugen på det, det där med att åka själv. Är väl inte direkt ute efter att träffa andra människor (eller att hitta någon okänd att resa med), men är samtidigt lite orolig för att jag ska bli låst vid hotellet och inte våga göra nåt. Eller att jag kommer känna mig ensammast i världen och ångra mig (ångra att jag lagt ut pengar på nåt som inte blev bra). Är inte den mest utåtriktade personen heller..
|
|
|

2010-10-02, 19:16
|
Reg.datum: feb 2010
|
Hej!
Då ska du kanske inte åka själv utan leta efter någon i din närhet eller på forumet som vill åka med. Jag 23 år, hade ingen att åka med under denna sommar. Jag valde därför att åka själv till olika länder och där åka med inhemska organisationer, som UCPA( Frankrike) och DNT (Norge). Även fast jag inte förstod språken 100%, gick det ändå bra, jag hade roligt och ångrar mig inte. Sen är jag väl medveten om , att jag skulle ha varit mindre nervös om jag hade haft med mig någon. Men just då hittade jag alltså ingen. Som jag skrev, jag ångrar mig inte. Men nu letar jag igen efter någon till höst/sport/påsklov och nästa sommar. Som det ser ut får man åka själv igen... det känns ju lite tråkigt. Men samtidigt är det tråkigare att stanna hemma- eller hur?
Hoppas du tar ett bra beslut.
PS om du behöver någon resekompis, hör av dig.
/ Lena
|
|
|

2010-11-03, 12:06
|
|
|
Första gången ensam på charter samt första gång till Tunisien
Har funderat på att boka en veckas charterresa till Tunisien och kommer då att resa ensam för första gång. Jag är 50 + och tycker om att resa men har ingen som jag kan resa tillsammans med. Undrar om man kan känna sig trygg i ett land som Tunisien som ensam kvinna? Vill helst undvika vanliga turistorter som Grekland/Spanien då jag känner att jag vill uppleva lite historia och något nytt förutom att sola och bada. Är det någon kvinna som har varit själv i Tunisien? Hammamet/Djerba?? Vilken årstid är bäst?
|
|
|

2010-11-09, 22:36
|
Reg.datum: feb 2009
Rykte: 4
|
Jag har familj (make + två barn) och jag har de senaste åren åkt till London själv. Första gångerna tyckte många runt omkring att jag var tokig. Men det är skönt att resa ensam, att kunna lägga upp sina aktiviteter själv och inte behöva kompromissa med saker man själv inte vill göra ;-)
Lite tråkigt kan det dock vara vid måltider.
Ångrar inte en gång att jag åkt själv. Man inser att man klarar sig väldigt bra på egen hand och det handlar bara om att våga :-)
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|