ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-02, 22:31

pseudok

Nykomling
pseudok är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Rykte: 0

Standard Tips på vad man ska göra i Egypten
Hej!

Nu är det iaf bestämt: jag sticker iväg till Egypten 1v den 10/01. Ni som har varit där får jättegärna dela med er av era erfarenheter!

Jag är intresserad av dykning, och tänkte att jag kanske skulle ta det avancerade dykcertet där. (PADI). Tjejen jag ska dit med är också intresserad av dykning, fast hon har ingen cert.

Vi har i alla fall bokat en vecka ospec och tanken är väl att vi ska hinna göra så mycket som möjligt. Jag vill iaf gärna ta det adv. dykcertet. Det ligger väl på runt 3000 eller något i den stilen? Ska jag bara kontakta det närmsta dykcentet, eller hur ska jag göra? Nu är det ju såklart lite svårt när ni inte vet exakt var jag hamnar, men resan går i alla fall till Sharm el Sheijk. Är det dyrt att hyra med en fotograf som tar lite bilder under vattnen? Jag betalade för det en gång när jag var på Mauritius - jag har för mig det kostade runt 500kr - och det var verkligen värt pengarna.

Sen vill man ju såklart se Pyramiderna också. Vad kostar det att boka en utflykt dit ungefär? Måste det göras i förväg? Det verkar som många gör det innan resan via resebyrån, men det går ju inte riktigt nu. Att dyka och se pyramiderna är i alla fall två måste som ska hinnas med, sen gör jag gärna lite annat också, men man ska ju hinna med det också. En vecka går ju som ni vet. Tips?

Andra grejer man ska tänka på? Vad behöver man i fickpengar ungefär? Jag tänkte ta med mig kortet dit (jag har runt 7000kr på kontot ungefär) och sen tänkte jag växla med mig några tusenlappar i fickpengar. Funkar det?

Tacksam för hjälp!
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 23:13

Snofsan

Medlem
Snofsan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Thumbs up Bra länkar att läsa på om Egypten
Hej!
Klicka på nedanstående länkar:

LundinOrient

Allt om Egypten

Tips inför resan till Egypten

Vi var i Hurghada i Egypten för drygt fyra år sedan nu (november) ..........en mycket minnesvärd upplevelse. Vi bodde på Hotell Zahabia vilket var ett 2+ hotell, men HELT okay. Rent och fint. Och INTE slitet.

Då beställde vi en sista minuten-resa, bokade på lördagen och åkte på torsdagen. Vi var borta en vecka och allt som allt betalade vi 10000:- för två vuxna. Då var ALLT inkluderat. Flyg, hotell, mat, shopping, utflykter osv. Allt.

Tyvärr minns jag inte vad det kostade att se pyramiderna, men vi åkte på en endagstur dit. Detta innebar att bussen hämtade vid hotellet kl 1 eller om det var 2 på natten, medhavd frukost från hotellet. Framme i Kairo kl 9 på morgonen. Heldag i Kairo: Giza med pyramiderna, Sfinxen, egypiska museet, papyrusmuseet. Lunch på en fräsch restaurang i Kairo. Besöket i Kairo gjorde vår semester, kan jag säga! HELT otroligt!! Magiskt att stå bara några meter från ett av världens sju underverk!!!!

Folket är vänligt men det finns gott om påflugna försäljare. De hade LITE svårt att ta ett "no thank you". Då ville de att man BARA skulle komma in i deras butik och dricka te. Men de är över lag vänliga tycker jag. OCH på apoteken är de vana att hantera magsjuka turister. Vatten på flaska var billigare att köpa på närliggande apotek än på hotellet.

Snorkla och dyka kan man göra. Men läs på LundinOrient
Där står bl a "35 saker du inte bör missa"! Lycka till!

Och du......skriv gärna här och berätta hur det var! Hälsn Snofsan
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 23:22

pseudok

Nykomling

Standard
Ok, tack för tipsen. Ska definitivt kolla in länkarna. Ni beställde alltså en tur till Pyramiderna via ert hotell på plats?

Japp, delar gärna av mig av allt efteråt
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 23:37

Snofsan

Medlem

Standard Några saker till............
Utflykten till Kairo bokade vi när vi kom till hotellet. Där mötte en skandinavisk guide (tror t o m att han var svensk). Vi behövde alltså inte boka hemifrån Sverige, i alla fall inte 2004.
Kanske står det mer på länkarna jag skickade.

När vi var uppe vid pyramiderna blev vi varnade för att "gå på" erbjudande om kameltur ut i öknen. Guiden sa att kamelförarna där uppe gärna sa ett pris för tur och retur från pyramiderna och ut i öknen och så tillbaka, men att det kunde visa sig att man fick följa med ut i öknen och när man väl var där ville de ha lika mycket pengar till för att ta en tillbaka. Så mitt tips är (om ni ska se ett beduinläger) att boka det med researrangör eller annan tillförlitlig lokalguide..... Vi red inte på kameler den gången men åtminstone JAG lär göra det denna gång.....

Då blev det en sista minutenresa, denna gång blir resan mer planerad.

Läste också någonstans att man kan besöka Jerusalem och Betlehem om man utgår från Sharm el Sheik.

Jag tror INTE ni blir besvikna på Egypten. MEN en sak till:

KÖP HANDSPRIT

Det man KAN bli sjuk av är i och för sig en annorlunda bakterieflora, MEN pengarna som florerar mellan myriader av händer är smockfulla med bakterier. Inte för att egyptierna är särskilt smutsaktiga av sig, utan för att de är så MÅNGA. Så bit inte på naglarna i onödan. Sprita händerna regelbundet när ni handskas mycket med pengar.

Shopping

OM ni får med er en vattenpipa hem (tänker på att den nog väger en del) så är det en kanontrevlig souvenir. Egyptisk bomull anses väldigt fin och vi köpte handdukar där som har en otrolig kvalitet. Tvätt efter tvätt håller de!!!! Och då när vi åkte var parfym en omtalad souvenir. Tror dock att andra regler gäller nu för in- och utförsel av vätskor i olika länder (det där med 1,5 dl vätska i små transparenta flaskor osv). Vi köpte med oss ett par små glasflaskor med parfymerade oljor. Jag frågade om butiksinnehavaren kände till "Dolce Vita" av Christian Dior. Tror du inte han hade den?????????? Lycklig som ett barn på julafton fick jag med mig den mest väldoftande parfym hem till en spottstyver....

FOREX Bank
ser ni de senaste växlingskurserna.

Åhhhhh...vad jag längtar till Egypten!!!!!!!!!!!
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 23:47

Snofsan

Medlem

Standard Ving, Fritidsresor, Apollo?
2004 åkte vi med Ving, då var resan också mer en spontanresa.

Nu har vi mer tid på oss, tänkte åka i början av november och stanna två veckor.

Både Fritidsresor och Ving verkar bra, tycker jag.

En bekant till mig åkte med sin familj (två vuxna och två barn under tio år) till Sharm el Sheik med Detur. De var jättenöjda.

Med vilken resebyrå åker ni?
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 23:51

pseudok

Nykomling

Standard
Tack för dina uttömmande svar! Vi reser med detur nu på nästa söndag. Ångrar lite att jag inte tog hotell, men man är ju ändå inte där så mycket.
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 00:11

Snofsan

Medlem

Standard
Nej, det är sant. Egypten är, tycker jag som också varit i Dominikanska Republiken och på Isla de Margarita, ett upplevelsernas land så jag tycker inte du ska sörja att du inte valt hotell. Det löser sig. Man är i det läget väldigt lite på hotellet.
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 00:14

pseudok

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Snofsan Visa inlägg

Nej, det är sant. Egypten är, tycker jag som också varit i Dominikanska Republiken och på Isla de Margarita, ett upplevelsernas land så jag tycker inte du ska sörja att du inte valt hotell. Det löser sig. Man är i det läget väldigt lite på hotellet.

Exakt, lite så jag känner. Känns inte som vi kommer ha tid att sola så jäkla mycket på denna resan, även om det kan vara trevligt ibland också. Dom tycker väl inte om att man går runt med bar överkropp där va?
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 01:13

Snofsan

Medlem

Standard
Nej, jag har läst att både män och kvinnor ska täcka axlarna när man är i stan eller på marknad och besöker religiösa byggnader. Inte poppis (förbjudet kanske?) för tjejer att sola toppless och att varken män eller kvinnor uppskattar manliga turister med bara bringor. Och färg lär ni få när ni snorklar om ni hinner med det. Tänk på att om ni är direkt under vattenytan ska ni ha en t-shirt på er. Solen är JÄTTESTARK och tränger igenom vattnet och solskyddsfaktorn. T-shirten skyddar lite extra.....
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 01:15

pseudok

Nykomling

Standard
Citat:

Nej, jag har läst att både män och kvinnor ska täcka axlarna när man är i stan eller på marknad och besöker religiösa byggnader. Inte poppis (förbjudet kanske?) för tjejer att sola toppless och att varken män eller kvinnor uppskattar manliga turister med bara bringor. Och färg lär ni få när ni snorklar om ni hinner med det. Tänk på att om ni är direkt under vattenytan ska ni ha en t-shirt på er. Solen är JÄTTESTARK och tränger igenom vattnet och solskyddsfaktorn. T-shirten skyddar lite extra.....
Hm, okej, hårda bud alltså
Låter som man får sola vid hotellet =)

Är väl mest den 8 timmar lång bussfärden malmö-stockholm på lördagkväll som känns lite seg, men vad gör det när man ska ut och resa ;p
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 01:36

Snofsan

Medlem

Standard
Ahaa.....ja det kan ju kännas lite surt förstås.....men ni får väl läsa om Egypten på vägen upp
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 02:22

pseudok

Nykomling

Standard
Citat:

Ahaa.....ja det kan ju kännas lite surt förstås.....men ni får väl läsa om Egypten på vägen upp
Ja, det lutar väl åt det. Känns som ett upplevelsernas resmål, lite synd man bara ska vara där en vecka dock.
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 12:18

Snofsan

Medlem

Standard
Om ni ska iväg någon annan gång kan ni ju vara borta två veckor....
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 12:23

pseudok

Nykomling

Standard
Citat:

Om ni ska iväg någon annan gång kan ni ju vara borta två veckor....
Jo, självfallet. Nu fick jag anpassa mig lite efter tjejen jag åkte med. Hellre det än att åka själv.
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 13:05

pseudok

Nykomling

Standard
Hur är det med valutan? Jag har med mig mitt visakort med 7-8000kr, men det kan ju vara smart att växla ett par tusen kronor innan man åker också?

Problemet är att jag hittar olika svar överallt om man ska växla egyptiska pund, dollar eller Euro. Och vissa anser att det är bättre att växla först när man kommer ner? Om det är något strul med kortet så är det ju inte så kul att stå där nere utan några kontanter. Vilken valuta ska man ha med sig? Jag tänkte växla runt 3000 svenska kronor.
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 13:24

Snofsan

Medlem

Standard
Vilken valuta du ska ha med dig kan nog Ving eller någon annan resebyrå tipsa dig om. Jag minns inte vad vi hade tyvärr.....
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 13:31

Snofsan

Medlem

Standard
Kolla upp hur det är med olika växlingar.....ibland kan man tjäna på att växla hemma och ibland tjänar man på att växla på resmålet. Viktigt dock att du inte växlar med någon på gatan förstås. Då kan du få falska pengar tillbaka. Ibland tjänar på att växla till en valuta här och sedan växla denna vidare till resmålets egen valuta. Forex säger nog att man ska växla hos dem, men frågan är var lägst växlingsavgift tas ut...här eller där? Tänk på att skimming förekommer i alla länder. OCH att vissa valörer är väldigt lika. Ta reda på i förväg hur de ser ut och vad de står för. Precis som här så har vi ju nyare och äldre sedlar....
Svara med citat

Gammal 2010-05-16, 20:44

feliciaA

Nykomling
feliciaA är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Standard
När vi var i Hurghada/Egypten i november var Euro det enda de ville ha. Jobbigt för vi hade växlat det mesta till USdollar. Berodde troligen på att dollarkursen var rätt skakig just då.

Ett par saker att rekommendera är att verkligen kolla in de närbelägna lättillgängliga snorklingsställena, t ex att noggrant undersöka hotellets strand ... samt att INTE åka på snorklingsutflykt en alltför blåsig dag. Det är jobbigt att ligga ute på öppet vatten och hålla sig flytande när det är vågigt. Kolla väderprognosen innan! För snorklingen är ju underbar annars. Makalöst!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8