ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-20, 17:26

Malmötjej

Nykomling
Malmötjej är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard Hur flyttar man utomlands?
Sambon och jag har funderat på att packa upp och flytta.

Jag har varit arb.lös ett tag nu, han har jobb. Men det mesta känns rutin och allmänt grått.
Jobbfronten ser inte alltför ljus ut för min del på hemmaplan, så nu funderar jag på att söka jobb utomlands.

Vi har haft funderingar på Irland eller Skottland. Men även övriga Europa för den delen. Vi bor i hyres, har inga lån eller liknande, så eg inget som "håller oss kvar".
Vi har dock en hund som isf skulle följa med, men sådant kan man nog lösa.

Någon som har tips på vart man vänder sig, var man kan leta jobb, söka lägenhet? Hur funkar det egentligen.

Internet är stort, google används flitigt, men jag blir lite förvirrad... Tips mottages tacksamt!
Svara med citat

Gammal 2009-09-20, 17:42

Sousseannika

Globetrotter
Sousseannika är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Standard
Lite beroende på hur permanent er flytt är planerad att bli rekommenderar jag att ni kollar upp sajterna hos Försäkringskassan och Skattemyndigheten för att ta del av vad som gäller. Sen finns organisationen Svenskar i Världen Föreningen Svenskar i Världen - Utlandssvensk - Utlandssvenskar - Utlandssvenskarna med råd och tips från folk som redan är bosatta utomlands och kan tipsa om boende, jobb och allt annat man behöver veta. I Arbetsförmedlingens Platsbank finns en del utomlandsjobb samt länkar till andra jobbsajter.

Gammal 2009-09-24, 12:45

tatiana

Medlem
tatiana är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard
Hej!

jag har själv bott i london i 7 år, har även "gästspelat" Irland och skottland. I de 3 länderna fungerar allt när det kommer till jobbsök, lägenhet, försäkring,öppna bankkonto, osv i princip likadant.
Att hitta jobb i dessa länder är SKITLÄTT. Glöm arbetsförmedlin utland, utan sök på plats! Det finns jobb överallt att få, speciellt inom restaurangbranschen, läs barpersonal. Vissa ställen erbjuder tom "live in positions, som är att man hyr ett rum i samma byggand, oftast på övervåningen som dras av från lönen. Oftast får man lön 1 gång i veckan, kan tilläggas. Lönen kanske inte är den allra bästa, men detta är ett bra sätt att "starta upp" på om man vill söka sig till en annan bransch senare.
VIKTIGT: du måste ha ett bankkonto pronto. Jag hade tur, min chef hjälpte mig med den biten, samt ett "national insurance number".
Ang boende så delar 90% av alla hus, alltså är fenomenet "roommates" väldigt vanligt. Var beredd på att betala 2-3 månadshyror i deposition, vilket kan bli saftigt. Detta slipper man aldrig undan.
Så fort man kommit förbi de krångliga bitarna är det grymt kul att bo utomlands, speciellt Irland!
Har massa mer tips, maila bara om ni undrar!
mvh
Tatiana
Svara med citat

Gammal 2009-10-21, 00:50

Backpackern

Nykomling
Backpackern är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Standard
Har själv funderat på att flytta utomlands och jobba några år för att sen återvända hem till Sverigen igen.
Frågan är om man vågar bara sticka iväg sådär och hoppas på att kunna fixa ett jobb eller om man ska fixa det först här hemma innan man sticker iväg?

Nån mer som kan dela med sig av sina erfarenheter kring detta så hade jag uppskattat det.
Svara med citat

Gammal 2009-10-23, 03:58

amanita

Nykomling
amanita är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Oj, inte bara en själv som har funderat på att lämna landet. Hoppas det blir många fler svar i den här tråden!

Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 04:00

Stiiitch

Nykomling
Stiiitch är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Standard
Ett tips till er som funderar på att åka utomlands är ju att spara ihop en hel del pengar innan ni åker, ifall ni inte får jobb. Det är ganska trist att åka iväg till ett ställe och få hyra en lägenhet med bindningstid 6 månader och sen får ni inget jobb.

Vet ej hur det är i tex UK , men i USA så vill dom flesta att man binder sig på 6-12 månader vilket kan innebära hyra på allt ifrån 3000-10 000 i månaden.
Sen kan man få hyra möblerade lägenheter vilket kan bli billigare då man slipper köpa saker.
Svara med citat

Gammal 2009-10-30, 22:28

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Stiiitch Visa inlägg

Ett tips till er som funderar på att åka utomlands är ju att spara ihop en hel del pengar innan ni åker, ifall ni inte får jobb. Det är ganska trist att åka iväg till ett ställe och få hyra en lägenhet med bindningstid 6 månader och sen får ni inget jobb.

Vet ej hur det är i tex UK , men i USA så vill dom flesta att man binder sig på 6-12 månader vilket kan innebära hyra på allt ifrån 3000-10 000 i månaden.
Sen kan man få hyra möblerade lägenheter vilket kan bli billigare då man slipper köpa saker.
Ett snabbt papekande har bara. Man kan inte flytta till USA och sedan soka jobb, man maste ha jobbet klart innan man aker till USA. Det ar tva olika visum.
Svara med citat

Gammal 2009-12-06, 22:39

sebajna01

Medlem
sebajna01 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard Norge..
Citat:
Ursprungligen postat av Malmötjej Visa inlägg

Sambon och jag har funderat på att packa upp och flytta.

Jag har varit arb.lös ett tag nu, han har jobb. Men det mesta känns rutin och allmänt grått.
Jobbfronten ser inte alltför ljus ut för min del på hemmaplan, så nu funderar jag på att söka jobb utomlands.

Vi har haft funderingar på Irland eller Skottland. Men även övriga Europa för den delen. Vi bor i hyres, har inga lån eller liknande, så eg inget som "håller oss kvar".
Vi har dock en hund som isf skulle följa med, men sådant kan man nog lösa.

Någon som har tips på vart man vänder sig, var man kan leta jobb, söka lägenhet? Hur funkar det egentligen.

Internet är stort, google används flitigt, men jag blir lite förvirrad... Tips mottages tacksamt!
I norge finns det mycket jobb och det är även väldigt fint där! Har hört att man får ganska bra betalt också!
Svara med citat

Gammal 2009-12-06, 22:43

Daniboiii

Medlem
Daniboiii är inte uppkopplad

Standard
Det beror helt på vart du vill flytta och resa till osv...

USA är mkt stränga och du kan lätt bli nekad inträde om du inte har speciella skäl och tillräckligt med pengar på kontor och kan bevisa det genom kontoutdrag osv... Trots att du har pengar och kan bevisa det och att du har jobb o ordnat med lägenhet så kan du bli nekad..VArför ska du inte stanna i SVerige? du kanske måste gifta dig med en jänkare eller skaffa barn där =)

Har en del kompisar som gjort det , dock inte pga den orsaken.. hehe

Norge som nämndes är det juh mycket lättare att flytta till.. Man tjänar mkt bra med deg där =)
Svara med citat

Gammal 2009-12-16, 14:41

ecca

Medlem
ecca är inte uppkopplad

Standard Vi också!
Är även vi, ett par runt 35 med två barn, sugna på att dra upp bopålarna och pröva livet i andra länder. Har båda iofs fasta tjänster och även ett hus...men vi skulle definitivt behöva ett lyft. Jag har bott i Usa längre perioder i två omgångar, då som student och maken har rest mycket i världen. Kanske är det det som gör att lusten och suget finns. Vi känner oss dock osäkra på hur ett sådant här äventyr skulle påverka barnen (9 o 6). Någon av alla därute som har erfarenhet?!
Svara med citat

Gammal 2010-01-01, 18:34

Gäst

Smile
Här är en till med barn som länge har längtat efter att få komma bort och uppleva något nytt.
Själv har jag en viss dragning till England men skulle vilja få lite mer sol och värme och en aning mer stabilt väder..
Så får väl fortsätta att fundera lite.

MEN vill höra från fler som har barn och som flyttat från Sverige..
Svara med citat

Gammal 2010-01-01, 19:48

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Här är en till med barn som länge har längtat efter att få komma bort och uppleva något nytt.
Själv har jag en viss dragning till England men skulle vilja få lite mer sol och värme och en aning mer stabilt väder..
Så får väl fortsätta att fundera lite.

MEN vill höra från fler som har barn och som flyttat från Sverige..
Flyttade med fru och barn till USA. Ett sabla projekt, men det ar vart det. Fraga om det ar nagot ni vill veta.
/MST
Svara med citat

Gammal 2010-01-02, 17:59

Gäst

Standard Att flytta utomlands!
Finns böcker på bilioteket och i bokandel som heter ljust att flytta utom lands där får man lite tips på vad man ska tänka på och hur man går till väga!!

Lycka till från en som också funderar på att flytta utomlands
Svara med citat

Gammal 2010-01-03, 11:42

Gäst

Red face
Citat:
Ursprungligen postat av MST Visa inlägg

Flyttade med fru och barn till USA. Ett sabla projekt, men det ar vart det. Fraga om det ar nagot ni vill veta.
/MST
Det jag funderar på mest är lite om skolor och att hitta ett bra område.
Jag vill nog bo i en mindre stad eller en bit utanför en större stad. Vet inte om det är just det att man hört så mycket om brott och "fel" områden med mycket knark och gängkrig som gör det. MEN är väl lika försiktig i lilla Sverige med.

Tack för svaren..
Svara med citat

Gammal 2010-02-16, 22:35

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Jag har två artiklar om detta som kanske kan vara till hjälp. Har själv bott utomlands en hel del så skicka gärna ett meddelande om du undrar något.

Jobba Utomlands | Budgetresande.se

Det kommer fler artiklar med tiden!
Svara med citat

Gammal 2010-02-17, 04:39

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Det jag funderar på mest är lite om skolor och att hitta ett bra område.
Jag vill nog bo i en mindre stad eller en bit utanför en större stad. Vet inte om det är just det att man hört så mycket om brott och "fel" områden med mycket knark och gängkrig som gör det. MEN är väl lika försiktig i lilla Sverige med.

Tack för svaren..
Lokalkannedom ar mycket viktigt. Svart att saga sa mycket mer om det nar jag inte vet vilka omraden som lockar mest. Att bo inne i staderna kan vara mycket lugnare an att bo i en mindre stad/forort, till exempel. Location, location, location......

Nar vi senast flyttade sa hade vi lyxen att bo i samma omrade som min fru vaxte upp i, da ar det inte sa svart att placera sig korrekt.

/MST
Svara med citat

Gammal 2010-02-17, 22:17

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Rykte: 3

Standard
Jag vill passa på att avråda Tyskland. Inget fel på landet, men arbetslösheten är stor och arbetsgivarna vill se universitetsdiplom för vartenda skitjobb man kan tänka sig.
Svara med citat

Gammal 2010-03-06, 03:04

Salzburg Storyteller

Nykomling
Salzburg Storyteller är inte uppkopplad
Salzburg Storytellers avatar

Lightbulb The gras is always geener on the other side ...
love it - change it - or leave it! with all rsiks!!

Jag är uppvuxen i "världen". När jag var barn/ung bodde jag aldrig längre än 4 år i samma land! Hade som ung inga problem att flytta. Hur barn reagerar, det beror helt och hållet pa hur föräldrar agerar! Vuxna tänka annorlund än barn. Jag har ingen "skada" utan bara "profit"!

1) Svenska systemet finns bara i Sverige.
2) Vill du ha säkerhet - stanna i Sverige(t.ex. "Säker-Arbetsplats" finns i inget annat land)
3) Är du bered för förändringar - då kann du flytta.

Varför just Irland , Skottland eller "hela Europa"? Chancerna på jobb är inte är större i andra länder. Det låter som om du vill fly från dig själv.

Själv flyttade jag till Österrike (utan att kunna ett ord tyska) efter skolan (20 år gammal). Jobbade hårt. Tjänade lite. Blev INTE sparkad. Jobbar du bra får du stanna - annars blir du sparkad (14 dagar avsägningstid).
Nu efter 21 år har jag ett eget företag och har det bra. Men det var inte lätt.
Det gäller att anpassa sig i landet där man bor och acceptera skillnanderna. Att säga "i sverige är det annorlunda" hjälper inte.

Det finns ett ordspråk (översatt): "Gör du något- får du något. Gör du ingenting - ja då får du ingenting"

Ställ dig följande frågor:
1) Vill du verkligen flytta?
2) Vilka förväntingar har du?
3) Varför tror du att det andra landet är bättre?
4) Kontakta svenskar som redan flyttat
tex, Föreningen Svenskar i Världen - Utlandssvensk - Utlandssvenskar - Utlandssvenskarna

Som jag förstått,vill du bo kvar i Europa!Då är skolor, försäkring, bankkonto- inga problem, om man v e r k l i g e n vill flytta! Varje Land har sitt eget system.

- Jag önskar dig allt väl, men låt dig inte frästas av drömmar! Vill du jobba, hittar du jobb! Frågan är, om du är bered att ta det jobbet du får.

Carpe Diem
Svara med citat

Gammal 2010-03-06, 11:08

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Rykte: 3

Standard
Salzburg Storyteller - Du är en ovanligt realistisk person, och det beundrar jag! Din syn på världen och hur den fungerar är skarpare än jag någonsin sett förut, och jag kan bara hålla med!

Själv flyttade jag från Sverige till Tyskland för 2 år sedan (då var jag 23 år). Trots att dem är grannländer finns det mycket som skiljer sig åt; allt från mentalitet till byråkrati. Men det var bara att göra sitt bästa och anpassa sig!

Den typiska "men usch, vad är detta? Så funkar det inte i Sverige" attityden ska man lämna hemma!
Svara med citat

Gammal 2010-03-06, 18:22

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Mitt basta tips till alla som vill flytta utomlands ar att satta ett definitivt datum for flytten.

Boka flygbiljetten, enkel resa. Borja montera ner det svenska livet. Beratta for slakt och vanner. Salj det som inte skall med. Forst da kommer flytten att ske. Innan man har datum och plats sa ar det bara vackra drommar. Jag har hort sa manga personer som sagt att dom vill flytta, men nar det kommer till handling sa ar det en annan sak.

/MST
Svara med citat
Svara

« RIO | vespa i rom »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8