ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-18, 17:48

kausti

Nykomling
kausti är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 0

Standard
Har personligen flyttat till Irland för att jobba på IBM så jag kan svara på ganska mycket om hur man gör/vart man söker jobb/hur man fixar lägenhet och allt annat ni kan undra över. Fråga på så svarar jag såfort jag blir medveten om att ni skrivit här.

Finns mer info på min blogg också: Kaustis Blogg - Jobba på Irland, Tågluff genom Europa och lite annat smått och gott

Kan lägga upp en guide om hur man gör för att söka jobb/flytta hit om ni vill ha det.

Gammal 2010-12-23, 14:32

Flyrib

Medlem
Flyrib är inte uppkopplad
Flyribs avatar

Reg.datum: aug 2009

Wink
Har du någon idé om var ni skulle kunna tänka er att bo? Lättare att ge hjälp då!

Gammal 2011-10-24, 16:38

babiih

Medlem
babiih är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Standard
Håller med vad som sagts om Arbetsförmedlingen, glöm dem, sök jobb på plats! Det räcker med att kolla in deras hemsida för att inse att de inte direkt prioriterar jobb utomlands eller info om det.
Lycka till alla ni som går i flyttplaner, det är bra och roligt att flytta utomlands och man ska passa på när man kan!
Svara med citat

Gammal 2012-03-30, 16:24

kanel

Nykomling
kanel är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012

Standard
Jag tycker det är absolut smidigast att fixa allting på plats. Det gäller att man har en del sparpengar att röra sig med men det är så enormt mycket enklare att vara på plats vid både jobb och bostadssök. Vore jag i din situation så skulle jag försöka ordna med hundvakt i en-två månader, åka ner med så lite packning som möjligt, bo på vandrarhem, fixa jobb och bostad och sen om/när allt är klart ta ner hunden och övriga tillhörigheter. Då kan man fega ur inom den tidsperioden om det inte funkar utan att det kostar en skjortan.
Senast redigerad av kanel den 2012-04-02 klockan 10:27.
Svara med citat

Gammal 2012-05-02, 16:28

Wiik11

Nykomling
Wiik11 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012

Standard
Till skillnad från Peter skulle jag inte alls avråda Tyskland, även om jag kan tänka mig att det skiljer sig väldigt mycket städer emellan. Jag bodde i Berlin, det var lätt att hitta både lägenhet och jobb (även med bara engelska). För barn är Berlin perfekt, då det finns extremt mycket grönområden och roliga saker. Det negativa är byråkratin, som jag minns att jag blev irriterad på både en och två gånger.

Nu vet jag ju inte vilket land ni tänkt er, men jag tänkte tipsa om den här sidan, är ju om Berlin specifikt, men mycket är ju också generell för jobbsökande osv runt om i EU - Berlinbiten

Lycka till, det är abolut nyttigt att flytta lite på sig ibland!
Svara med citat

Gammal 2012-05-02, 18:14

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Vilken Peter syftade du på? Om det gällde mig har du nog förstått mitt inlägg fel. Jag är 110% för att flytta utomlands inte minst till Tyskland. Men man ska veta vad som väntar. Att flytta utomlands är ingenting jämfört med att resa dit som turist.
Svara med citat

Gammal 2012-05-03, 17:19

Wiik11

Nykomling
Wiik11 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSouth Visa inlägg

Jag vill passa på att avråda Tyskland.
Jag syftade på det. Menar inte alls att du skulle avråda från att flytta utomlands, jag ville mest berätta att jag enbart har haft goda erfarenheter av att flytta till just Tyskland. Men du har helt rätt i att det är väldigt stor skillnad på att turista någonstans och att lämna Sverige "på riktigt" och flytta dit. Det är något som jag tycker att man ska tänka över noga och vara beredd på att det inte är helt enkelt. Men i slutändan - absolut värt det.
Svara med citat
Svara

« språkresa | - »

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8