ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-11-06, 08:49

Gabba

Nykomling
Gabba är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2008

Rykte: 0

Standard Trecking i Himalaya
Hej
Såg på inslaget i Packat&Klart på TV i veckan om trecking i Himalaya. Har alltid haft en dröm om att bestiga Everest men insett att det är en utopi men det här verkar ju däremot genomförbart och jag blev helt såld. Tyvärr fick man inte så mycket faktainfo om själva resan.
Är det någon här på forumet som gjort liknande resa och kan bidra med tips och ideer?
Är det svårt att ordna själv? Kan man bara köpa en flygbiljett till Katmandu och ordna allt på plats. Det finns ju många arrangörer med guider osv men på TV verkade de ordna det mesta själva.
Hur många dagar behöver man om man t ex vill besöka Everest basläger. Vad kan man räkna med för kostnader? Vilken utrustning behövs om man inte skall göra någon avancerad klättring utan mer vandring.
Alla tips och informatin mottages tacksamt.

/Gabba
Svara med citat

Gammal 2009-01-25, 22:41

Harry47

Nykomling
Harry47 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 0

Standard Everestvandring
En mycket bra guide är Trekking in the Everest Region (Jamie McGuinness; Trailblazer); ny upplaga inom kort. Där hittar du allt. Bra reportage i Utemagasinet nr 7/2008 och 2/2000.
Min då 22-årige son vandrade i området i fyra veckor 2004. För att ge kroppen tid för acklimatisering räkna med minst 10-12 dagar Lukla-Everest BC, kanske mer för ev (mag-)sjukdagar. Tillbaka går det mycket fortare. Vanligaste orsaken till höghöjdssjuka är ett för pressat schema. Är du fjällvandrare har du troligen det du behöver, varm sovsäck, varma kläder (för kvällar o tidiga morgnar), bra kängor mm. Pengar under vandringen enl Utemagasinet: 50-100 kr per dygn (500-1000 rupier).
I forumet Resekompisar ser du att jag ska kopiera sonens vandring i april.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8